2012. augusztus 27., hétfő

Suzanne Collins: Az éhezők viadala


Fülszöveg

Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé. A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Tizenkettedik Körzetben. Amikor a húgát kisorsolják, Katniss önként jelentkezik helyette a Viadalra, ez pedig felér egy halálos ítélettel. De Katniss már nem először néz farkasszemet a halállal - számára a túlélés a mindennapok része. Ha győzni akar, olyan döntéseket kell hoznia, ahol az életösztön szembe kerül az emberséggel, az élet pedig a szerelemmel.



Suzanne Collins
Suzanne Collins Az éhezők viadala című trilógiája az utóbbi évek legnagyobb szenzációja az ifjúsági regények műfajában. Az immáron világszerte több mint tízmillió példányban értékesített sorozatról azt mondják, hogy méltó folytatása a Harry Potter- és Twilight-könyveknek, tovább népszerűsítve, illetve megszerettetve az olvasást a fiatalokkal.

 


Éppen nyelvvizsga előtt voltam, és mivel az én kis városkámban nincsen könyvesbolt, és Debrecenbe mentünk másnap a húgommal – aki szintén nyelvvizsgázott -, úgy beszéltük meg, hogy a vizsga után bemegyünk a Fórumban a Libribe.
Mivel akkorra már sokat olvastam Az éhezők viadaláról, úgy gondoltam, hogy nekem is be kellene szereznem.
A boltban bele is olvastam és azonnal a kosaramba is tettem. Ennek ellenére nagyon nehezen kezdtem hozzá. Már majd 3 hónapja halogatom az olvasását. Most is csak azért kezdtem el, mert meg szerettem volna nézni a filmet, de előbb a könyvet akartam elolvasni. Persze ebből nem lett semmi, mert amint elolvastam 150 oldalt, megnéztem a filmet. De a filmről majd később írok kritikát.

Féltem neki kezdeni, a könyvnek, mert nem mindig szeretem én az agyonra dicsért könyveket, szóval féltem tőle, hogy nagyot fogok benne csalódni.
Csalódtam is, de pozitívan! Sokkal, de sokkal többet kaptam tőle, mint amire számítottam! Azt hittem, hogy alig fogok vele haladni, és így nagyon nehezen is fogtam hozzá annak ellenére, hogy végre lelkiekben is rákészültem. Ehhez képest úgy pörögtek az ujjaim között a lapok, hogy mire észrevettem, ki is olvastam. Közben persze, amint írtam is, megnéztem a filmet, de ennek ellenére végigizgultam a könyvet. Teljes mértékben bele tudtam magam élni (amit az is mutat, hogy már 3 napja csak a HG-vel álmodok, de komolyan!). Collins nagyon tud írni, az már biztos! Olyan volt, mintha magam is a könyv egyik szereplője lettem volna. Végig imádtam olvasni. Mázli, hogy beszereztem a másik két kötetet is.

A könyv maga 3 részre van bontva:
1. A kiválasztottak: itt ismerhetjük meg Katniss életét (meg picit a Gale-ét)és ebben a részben kerül sor a Viadal kiválasztottjainak kihúzására, majd azok gondos formálására, „tálalására” a közönség számára, hogy minél több támogatót szerezhessenek, ami növeli a túlélési esélyeiket.
2. A Viadal: maga a viadal nagy része ebben a részben zajlik le. Elég rémisztő, nem is írok róla többet. A legszomorúbb jelenet a kislány, Ruta halála volt. Ott még nagyon, nagyon elszomorodtam. :(
3. A győztes: még mindig tart a viadal, de itt már főleg Katniss és Peeta életéért izgulhatunk. Ebben a részben már együtt küzdenek az életükért. Hogyan fogják vajon megoldani, hogy mind a ketten élve kerüljenek ki az arénából?
(Hozzáteszem, hogy ezt már az elején sejtettem, de azért mégis voltak benne meglepetések.)

Bár a Viadal egy emlékeztető a körzeteknek arra vonatkozóan, hogy meg ne próbáljanak még egyszer fellázadni a Rendszer ellen, a Kapitóliumban élők viszont az egészre csak úgy tekintenek, mint valami játékra. Egy minden évben nagyon várt eseményre. Sajnos tapasztalatból is tudom, hogy rengeteg olyan ember van manapság, akik a más nyomorúságán tudnak csak jót szórakozni. Ez nagyon elkeserítő! :(
Nekem akaratlanul is a mai ilyen őserdőben meg ilyen helyeken zajló valóság showk jutottak az eszembe Az éhezők viadaláról. Tudom, hogy nem egészen ugyan az (egyetlen részt sem láttam egyikből sem), de ott is azért az emberek, akik részt vettek benne valamilyen szinten nyomorogtak. De míg ezekbe showkba önként és puszta kalandvágyból meg szórakozásból mentek az emberek, addig Az éhezők viadalán kötelező részt venni. Persze itt is akad jó néhány idióta, akik önként jelentkeznek, hogy büszke legyen rájuk a körzetük (a Perem lakói csak Hivatásosoknak hívják az ilyen buggyantakat). Ők iszonyatosan kegyetlenek is, és gyerekkoruk óta készülnek a viadalra. Arra készítik őket a szüleik, hogy gyilkoljanak! Ez szörnyű és vérlázító!!!
Így sajnos a gyerekeknek a Viadal miatt túl korán fel kell nőniük. Persze sokaknak nem csak amiatt. Erre jó példa Katniss és Gale családi állapota, mivel mindkettőjük édesapja meghalt, így nekik – kamaszként – kellett átvenniük a családfő szerepét, kenyeret tenni minden nap az asztalra.


Szereplőkről:
 
Katniss: nekem már az elején sem volt annyira szimpatikus, de azért adtam neki esélyt, hogy hátha a könyv végére megkedvelem, de sajnos nem. Nekem valami miatt az nagyon szúrta a szememet a filmben, meg a könyvben is, hogy Peeta azért tényleg megmentette az életét, ennek ellenére hiába szerez tudomást a fiú súlyos sérüléséről, csak akkor kezdi el keresni, amikor megtudja, hogy két győztes is lehet. Pedig elméletileg ők egy szerelmes párt alakítanak a közönségnek vagy nem? Ettől függetlenül azonban bizonyos esetekben mégis meg tudom érteni. Az egyik ilyen, ahogy Gale és Peeta iránt érez, vagy ahogy nem érez. Még maga sem tudja. A másik pedig a Peeta iránti bizalmatlansága, egészen a fent említett esetig, amikor is megmenti az életét.

Peeta: valóban egy igazi hősszerelmes. Először ugyan én sem tudtam, hogy mit is forgat a fejében. Nem is gondoltam, hogy valóban szerelmes Katniss-be. Azt hittem – ahogy hősnőnk is – hogy csupán megjátssza az egészet, hogy legyen némi esélyük a túlélésre. Ezt hittem egészen addig, míg meg nem kezdődtek az interjúk a győztesekkel, ahol is már nyilvánvaló volt, hogy nem megjátssza a szerelmét a lány iránt. Ezt persze Haymitch már az elején ki is játszotta, de megértem, mert csak így volt esélye arra, hogy mind két kiválasztott élve jusson ki az arénából.
Ennek ellenére Peetát sem kedveltem meg igazán, de nem is ellenszenves. Rendes, okos és nagyon szerelmes. Nekem ő inkább egy semleges karakter (eddig), de ettől még nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi is lesz vele a folytatásokban.
Azért az tetszett, amit a viadal előtti utolsó éjszakán mondott Katnissnek, hogy ő önmagaként akar meghalni, és nem egy, a viadal miatt teljesen megörült emberként.

Gale: róla igazán sokat nem tudtunk meg az első kötetben, de nekem mégis az eddig elmondottak alapján (ahogy Katniss bemutatta), nekem szimpatikusabb, mint Peeta, de még nem merem egyikre se azt mondani, hogy én ide vagy oda húzok.

Haymitch: Minden körzetben a kiválasztottaknak vannak mentoraik, akik nem mások, mint az előző évek győztesei. Minden körzetnek persze a maga győztese. Ő a mentora a Tizenkettedik körzet kiválasztottainak minden évben. Mivel ez a körzet azóta nem nyert, hogy ő győzött, ezért egyedül maradt a feladatra, hogy felkészítse az adott év kiválasztott párját, és mivel azóta ezek a gyerekek mindig meghaltak ebben a körzetben, az alkoholhoz menekült. Most azonban úgy segít Katnissnek és Peetának, ahogy tud, így szimpatikusabb lett.

Effie Trinket: az elején egy igazán visszataszító nőszemély volt, de a végére azért kicsit még őt is megkedveltem. Attól függetlenül, mert neki az a dolga ami, még megkedvelte a gyerekeket és ő is aggódott az életükért.

Cinna: annak ellenére, hogy nem szerepelt túl sokat a könyvben, nekem mégis az egyik legszimpatikusabb karakter a könyvben. Ő is mindent elkövet azért, hogy a tizenkettedik körzet kiválasztottai a lehető legnagyobb eséllyel indulhassanak az arénában, és miután túlélték igyekszik, hogy nehogy lebukjanak, miszerint ők nem is egy pár.


Szerintem nem fog túl sokat váratni magára a második kötet, a Futótűz sem, ugyanis nagyon kíváncsi vagyok, hogy hogyan fog folytatódni. Az írónő rengeteg kérdést hagyott nyitva, ami még több kérdést vetett fel benne, és mindenféleképpen válaszokat szeretnék rájuk kapni.
Egy új kedvencet avattam ezzel a könyvvel, aminek nagyon örülök! :D

A könyv adatai:
Kiadó: Agave
Sorozat: Az éhezők viadala trilógia
Terjedelem: 400 oldal
Kiadás éve: 2012
Fordította: Totth Benedek
Bolti ár: 3.480 Ft
Borító: 5*


A sorozat további részei:
1. Az éhezők viadala
2. Futótűz
3. A kiválasztott

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése